Svar på vanlige spørsmål

  • Min PIN-kode er sperret. Hva gjør jeg?

    Dersom din PIN-kode er sperret, trenger du ikke å bestille nytt kort. Ring kundeservice så hjelper vi deg. Ha ditt kort tilgjengelig når du ringer.

     

    OBS! Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke i mot kortinformasjon via e-post.

  • Kan jeg motta fakturaen som eFaktura?

    Med eFaktura mottar du fakturaen direkte i nettbanken. Alle opplysninger er ferdig utfylt, så du trenger bare å godkjenne. eFaktura er både enkelt og miljøvennlig. 

     

    For å opprette eFaktura:

    • Logg inn i nettbanken din og trykk på eFaktura
    • Velg Eurocard, filial av Eurocard AB som leverandør.
  • Hvordan endrer jeg mine personlige opplysninger?

    Ved navneendring eller adresseendring blir vår kundebase oppdatert mot Folkeregisteret. Skriv til oss dersom du ønsker å benytte en annen adresse. 

    Du kan selv endre ditt telefonnummer og e-postadresse ved å logge inn til Mitt Eurocard.

  • Hva er Mitt Eurocard?

    Ved å logge inn til Mitt Eurocard kan du:

    • se fakturaene og kvitteringene dine samt aktuell saldo
    • oppdatere dine kontaktopplysninger
    • søke om å delbetale eller endre kredittreserven.
    • eksportere dine transaksjoner til Excel slik at du enkelt kan lage budsjetter eller reiseregninger.

     Du logger enkelt inn til Mitt Eurocard ved å bruke BankID eller engangskoder via SMS til din mobil.

     

    Har du problemer med å logge inn? Her finner du våre vanligste spørsmål og svar.

  • Hva gjør jeg dersom jeg mister kortet mitt?

    Hvis du har mistet kortet ditt, eller det har blitt stjålet, må du sperre det så raskt som mulig. Har du BankID kan du sperre kortet ditt selv ved å logge inn på Mitt Eurocard.

     

    Du kan også sperre kortet ved å ringe vår 24-timers sperretjeneste: +47 21 01 50 40.

     

    Husk alltid å politianmelde stjålet kort. Dersom kortet er stjålet i utlandet, bør du anmelde det ved den lokale politistasjonen, eller umiddelbart ved hjemkomst.

     

    Dersom du oppdager uautoriserte kjøp eller uttak på kortet ditt, må du reklamere.

  • Hvor kan jeg bruke Eurocard?

    Eurocard er koblet til Mastercard, og aksepteres over hele verden.

     

    Er du likevel usikker på om kortet aksepteres eller om du kan ta ut kontanter på din destinasjon? Søk på mastercard.com etter minibanker som tar Eurocard. 

  • Hva er kontaktløse betalinger?

    Kontaktløst betyr at kortet leses av når du holder det inntil betalingsterminalen i stedet for å dra eller sette kortet inn i terminalen. Ditt kort har denne funksjonen dersom det har symbolet for kontaktløse betalinger.

    nfc-symbol

    Når du ser symbolet på en betalingsterminal trenger du ikke å sette inn kortet - du bare holder det inntil terminalen for å betale.

     

    Handler du for mer enn 200 kroner må du taste PIN-kode, men handler du for mindre, holder det at du "blipper".

  • Hvordan gjør jeg en kontaktløs betaling?

    Alt du trenger å gjøre er å holde kortet inntil betalingsterminalen.

    • Når du handler legger du kortet inntil betalingsterminalen og blipper. Når du hører et pip er betalingen klar.
    • Du kan handle kontaktløst for inntil 200 kroner uten PIN-kode. Men som en ekstra sikkerhet må du noen ganger oppgi PIN-koden også for mindre kjøp.
    • Dersom du har flere kort i lommeboken med mulighet for kontaktløs betaling, må du ta hvert kort for seg når du betaler.
  • Hvordan aktiverer jeg kortet slik at det fungerer kontaktløst?

    Første gang du benytter kortet ditt i en betalingsterminal med chip, blir det automatisk aktivert for kontaktløs betaling.

     

    Dersom du ikke ønsker denne tjenesten i kortet ditt, kontakter du kundeservice.

  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i din mobiltelefon, en smartklokke, et surfebrett eller en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle i butikk.

     

    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i din digitale lommebok. Men du kan alltid velge hvilket kort du vil bruke når du skal betale.   

  • Skal jeg betale med kortet i lokal valuta eller norske kroner i utlandet?

    Når du bruker kortet ditt i utlandet, kan du få spørsmål om du vil betale i norske kroner. Vi anbefaler å svare nei på det spørsmålet. Betal isteden i lokal valuta. Butikkens kurs er ofte dårligere enn den kursen Eurocard bruker.

    Her kan du se hvilken kurs som brukes ved omregning av dine utenlandske kjøp til norske kroner.

  • Kan jeg ta ut valuta på et vekslingskontor?

    Ja, men dersom du tar ut valuta på et vekslingskontor regnes det som et kontantuttak med tilhørende kostnad.

    Pris og vilkår privatkortPris og vilkår firmakort

  • Kan jeg sperre mitt kort for kjøp i utlandet?

    Vi jobber kontinuerlig med å tilby så sikre og enkle løsninger som mulig for våre kunder. For tiden tilbyr vi ikke denne muligheten, men vi gjør en konstant vurdering av dette. Som kunde er du alltid beskyttet mot økonomiske tap så lenge du ikke har handlet uaktsomt.

 

  • Hvordan kan jeg føle meg trygg når jeg bruker kortet mitt på nettet?

    Bruk Eurocard og ikke et bankkort som er koblet til din bankkonto. Da kan du i fred og ro sjekke alle transaksjoner før du betaler fakturaen.

     

    Nyttig å tenke på når du bruker kortet på nettet:

    • Oppgi aldri kortnummer, koder eller personlige opplysninger i noen annen sammenheng enn når du skal betale.
    • CVC er den tresiffrede koden til høyre for signaturfeltet på baksiden av kortet. Den etterspørres ofte av sikkerhetsmessige grunner ved betaling på nettet.
    • Du kan også logge inn til Mitt Eurocard og velge om kortet ditt skal være åpent eller stengt for netthandel.
    • Mange butikker informerer om sine sikkerhetsregler på deres hjemmesider.
    • Dersom du blir feilaktig belastet kan du kontakte oss for å gjøre en reklamasjon.
  • Jeg forsøker å handle på nettet, men kjøpet går ikke igjennom, hvorfor ikke?

    Vi har innført en ny sikkerhetssperre ved netthandel, slik at det i enkelte nettbutikker kreves at du aktivt åpner kortet ditt for å kunne handle. Dette gjør vi for å beskytte deg mot svindel.

     

    For at du enkelt skal kunne handle på nettet fremover, er det viktig at vi har ditt mobilnummer. Hvis du forsøker å handle på en side som ikke regnes som sikker av oss, mottar du en SMS. Ved å svare på mottatt SMS åpner du kortet ditt for netthandel i én time. Du må da foreta kjøpet på nytt.

     

    Neste gang du skal handle på nettet, kan du sende samme SMS før du handler, slik at du åpner kortet for netthandel i én time.

  • Kan jeg stenge mitt kort for nettkjøp?

    Ja, hvis du har et av våre privatkort, kan du velge å stenge kortet ditt helt for netthandel ved å logge inn på Mitt Eurocard. Du håndterer innstillingene dine under Korttjenester/Kjøpsinnstillinger. Det er ikke mulig å stenge firmakort helt for netthandel.

     

    Uansett hvilket kort du har, anbefaler vi at du beholder forvalgt innstilling; Tryggere handel på nettet. Kortet ditt er dermed alltid åpent for kjøp på nettsider med Mastercard Identity Check, og for abonnementer som for eksempel Spotify og Netflix. Kjøp på andre nettsider kan bli avvist.

     

    Dersom du nektes å handle på en nettside, mottar du en SMS med informasjon om hvordan du åpner opp kortet for kjøp. Sørg derfor å ha mobiltelefonen din tilgjengelig, og at ditt mobilnummer er registrert på Mitt Eurocard. Kortet kan dermed åpnes for netthandel i én time, slik at du får gjennomført kjøpet ditt.

     

    Du er alltid beskyttet mot økonomiske tap – uansett om du har valgt å ha kortet åpent permanent, eller bare for en stund – så lenge du har håndtert kortet i følge vilkårene, og ikke har behandlet det uaktsomt.

  • Hvordan åpner jeg kortet mitt for netthandel i én time?

    Hvis du ikke har valgt ”Kun kjøp i butikk” i Mitt Eurocard er kortet ditt alltid åpent for kjøp i nettbutikker tilknyttet Mastercard Identity Check, og for abonnementene dine (f.eks. Spotify, Netflix osv.).

     

    I andre nettbutikker kan det kreves at du aktivt åpner kortet ditt for å kunne handle. Det gjør du enkelt ved å svare på den SMS som automatisk sendes deg hvis et kjøp stoppes av oss, eller på forhånd åpne kortet ditt for netthandel ved å logge inn til Mitt Eurocard.

  • Hvorfor mottar jeg SMS fra dere uten at jeg har handlet på nettet?

    Det kan enten dreie seg om et nettkjøp du selv har gjort hvor butikken forsøker å trekke penger på etterskudd, alternativt kan det være forsøk på svindel. Ta kontakt med kundeservice så hjelper de deg.

  • Hvor kan jeg bruke mitt kort?

    Eurocard er koblet til Mastercard som betyr at det aksepteres over hele verden, både på nettet og i butikk. Alle butikker som har Mastercards logo på sin nettside aksepterer Eurocard som betaling.

  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i mobilen, i smartklokken, i nettbrettet – eller hvis du handler på nettet, også en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle.


    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i den digitale lommeboken. Du kan alltid veksle mellom hvilket kort du vil bruke når du skal betale.  

  • Hva er Mastercard Identity Check?

    Dette er en global sikkerhetsstandard som mange nettbutikker er tilknyttet. Det betyr at du bekrefter kjøpet på nettet med BankID eller med engangskode via sms.

     

    Mangler du BankID?  Kontakt nettbanken din for aktivering av BankID – mer informasjon om dette finner du på bankid.com.

     

    Logg inn på Mitt Eurocard for å sjekke at du har riktig mobilnummer registrert hos oss. 

  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i din mobiltelefon, en smartklokke, et surfebrett eller en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle.

     

    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i din digitale lommebok. Men du kan alltid velge hvilket kort du vil bruke når du skal betale.

     

    De nye digitale lommebøkene fungerer som betaling over hele verden. Men dersom du må sette kortet inn i betalingterminalen, vil det ikke fungere å betale med mobilen, som f eks bensin- og parkeringsautomater.  

  • Hvordan fungerer en betaling med kort i mobilen?

    For å kunne betale med Eurocard i mobilen trenger du bare å koble kortet ditt til noen av de betalingsappene/-tjenestene som finnes, f eks App Store eller Google Play.

     

    Last ned appen og følg anvisningene for å legge inn kortoppysningene i ditt Eurocard.

     

    Slik betaler du:

    • Hold mobilen inntil betalingsterminalen.
    • Beløpet vises i mobilen og du bekrefter kjøpet med ditt fingeravtrykk eller en PIN-kode som du selv har valgt.
    • Kjøpet kommer som vanlig på fakturaen.       
  • Hvor sikkert er det å betale med kort i mobilen?

    Som kunde er du alltid beskyttet mot økonomiske tap så lenge du ikke har behandlet kortet uaktsomt.

     

    Les mer om sikkerhet og kort

  • Hva gjør jeg dersom betaling i mobilen ikke fungerer?

    Dersom gyldighetstiden ikke er utløpt eller kortet er sperret, er sannsynligvis problemet koblet til butikkens betalingsterminal elller til betalingsappen. Dersom du fortsatt har problemer, kontakt oss så hjelper vi deg.

  • Hva er Fitbit Pay?

    Det er betalingstjenester som gjør det mulig å betale kontaktløst i butikk med smarte treningsklokker.

    For å komme i gang må du sjekke at mobilnummeret ditt er registrert hos Eurocard. Du sjekker og registrerer det enkelt i Eurocard-appen, eller i Mitt Eurocard.

    Deretter laster du ned appen fra Fitbit i App Store. I appen gjør du innstillingene for kortbetalingene dine.

    Du kan betale med alle kort fra Eurocard, og du kan registrere både privatkort og firmakort i appen.

    Har du flere spørsmål? Ta kontakt med Fitbit for mer informasjon.

  • Hvor lenge er kortet gyldig?

    Kortets gyldighetperiode finner du på kortet under kortnummeret. De to første siffrene angir måneden og de to siste angir år. Kortet er gyldig hele sluttmåneden. Våre kort er som regel gyldige i tre år.

    Et nytt kort sendes automatisk til deg når utløpstiden nærmer seg.

  • Kan jeg ta ut kontanter med mitt Eurocard?

    Her ser du de vanligste kontantuttaksgrensene i Norge og utlandet. 

     

    Innland/Utland

     Kontantuttaksgrenser

    Per 24 timer 

    Per 30 dager

     

     10 000 /10 000

     20 000 /40 000

    En uttakskostnad tilkommer ved kontantuttak.


    Pris og vilkår privatkortPris og vilkår firmakort

  • Hva gjør jeg hvis kortet ikke virker?

    Kontroller at chip og magnetstripe ikke er skadet. Av og til kan det være butikken som har tekniske problemer.

     

    Dersom kortet fortsatt ikke virker, kan du kontakte oss slik at vi får sendt deg et nytt kort.

  • Hva er CVC eller CVC-kode?

    Det er den tre-sifrede koden til høyre for signaturfeltet på baksiden av kortet. Koden etterspørres ofte av sikkerhetsmessige grunner ved betaling på nettet.

  • Kan jeg velge egen PIN-kode?

    Ja, med Eurocard kan du velge din egen kode som er lett å huske.


    Ring kundeservice og be om å få velge egen PIN-kode. Ha ditt kort tilgjengelig når du ringer.

     

    OBS! Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke i mot kortinformasjon via e-post.

     

    Du vil motta et brev i posten hvor du får mulighet til å velge din egen PIN-kode. Dette må gjøres innen 10 dager. 

  • Min PIN-kode er sperret. Hva gjør jeg?

    Dersom din PIN-kode er sperret, trenger du ikke å bestille nytt kort. Ring kundeservice så hjelper vi deg. Ha ditt kort tilgjengelig når du ringer.

     

    OBS! Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke i mot kortinformasjon via e-post.

  • Jeg har glemt PIN-koden min

    Du kan enkelt se koden din ved å logge inn på Mitt Eurocard. Få tilgang til koden din ved å identifisere deg med BankID. Har du allerede fått sperret koden din pga for mange forsøk? Kontakt oss for å låse opp koden.

  • Hva er Mitt Eurocard?

    Ved å logge inn til Mitt Eurocard kan du:

    • se fakturaene og kvitteringene dine samt aktuell saldo
    • oppdatere dine kontaktopplysninger
    • søke om å delbetale eller endre kredittreserven.
    • eksportere dine transaksjoner til Excel slik at du enkelt kan lage budsjetter eller reiseregninger.

     Du logger enkelt inn til Mitt Eurocard ved å bruke BankID eller engangskoder via SMS til din mobil.

     

    Har du problemer med å logge inn? Her finner du våre vanligste spørsmål og svar.

 

 

  • Hvem kan delbetale?

    Du som har et privat Eurocard, kan velge å delbetale din faktura. 

     

    Du kan også delbetale din faktura hvis du har Eurocard Corporate Gold eller Eurocard Corporate Platinum med personlig betalingsansvar forutsatt at din arbeidsgiver har avtale om delbetaling for sine ansatte.

     

    For å kunne delbetale fakturaen, må du ha en kredittreserve i kortet ditt. Søk om kredittreserve og få svar direkte ved å logge inn på Mitt Eurocard.

  • Hva er en kredittreserve?

    For å kunne delbetale din faktura, må du ha en kredittreserve i kortet ditt. Dette koster ingenting ekstra, og du betaler bare rente for de månedene du velger å ikke betale hele fakturabeløpet.

     

    Du kan velge kredittreserve på minimum 10 000 kr (maks. 15 % av din årsinntekt).

     

    Det er fortsatt ingen øvre grense for hvor mye du kan handle med ditt Eurocard.

  • Hvordan søker jeg om delbetaling?

    Hvis du ikke allerede har muligheten til å delbetale din faktura eller vil endre din kredittreserve, kan du enkelt søke om dette via vår app, eller ved å logge inn på Mitt Eurocard.

  • Hvor mye kan jeg delbetale på min faktura?

    Du velger selv hvor mye du vil betale når fakturaen kommer, men på forfallsdato må du betale minst 3 % av den benyttede kredittgrensen, eller minimum 300 kr. Det laveste beløpet som skal betales, står oppgitt på fakturaen. Du kan selvsagt også betale hele fakturaen umiddelbart.

     

    Har du handlet ut over din kredittreserve, må også denne summen innbetales, da du bare kan delbetale beløpet innenfor kredittreserven.

     

    Et eksempel:

    Dersom du har en kredittreserve på 20 000 kr og har handlet for 25 000 kr, så kan du delbetale 20 000 kr av det totale fakturabeløpet. Fakturaen vil lyde på 25 000 kr og du må betale minst 3 %, i dette tilfellet 5 600 kr (20 000 kr x 3 % = 600 kr, samt 5 000 kr som er det beløpet som overstiger din kredittreserve).

     

    Dersom du hadde handlet for 20 000 kr, ville minimumsbeløpet til betaling være 600 kr (20 000 kr x 3 %).

  • Hva koster det å delbetale min faktura?

    Det koster ikke noe ekstra å ha en kredittreserve for å kunne delbetale, og du betaler bare rente de månedene du velger å ikke betale hele fakturabeløpet.

     

    Under pris og vilkår kan du lese mer om priser som gjelder for ditt kort, samt et regneeksempel på effektiv rente, når du velger å delbetale.

    Pris og vilkår privatkort

    Pris og vilkår firmakort

  • Hva gjør jeg dersom jeg mister kortet mitt?

    Hvis du har mistet kortet ditt, eller det har blitt stjålet, må du sperre det så raskt som mulig. Har du BankID kan du sperre kortet ditt selv ved å logge inn på Mitt Eurocard.

     

    Du kan også sperre kortet ved å ringe vår 24-timers sperretjeneste: +47 21 01 50 40.

     

    Husk alltid å politianmelde stjålet kort. Dersom kortet er stjålet i utlandet, bør du anmelde det ved den lokale politistasjonen, eller umiddelbart ved hjemkomst.

     

    Dersom du oppdager uautoriserte kjøp eller uttak på kortet ditt, må du reklamere.

  • Hvordan jobber Eurocard med sikkerhet?

    Det er viktig for oss at våre kunder føler seg trygge når de bruker våre kort. Hver dag gjennomføres flere millioner transaksjoner med kort, i butikker og på nettet. Det er veldig sjelden noe går galt eller at noen kunder opplever bedrageri.

     

    Men hvis noe tross alt skulle skje, er du som Eurocard-kunde alltid beskyttet mot økonomiske tap så lenge du ikke har handlet uaktsomt.

     

    Eurocard arbeider kontinuerlig for å opprettholde sikkerheten. Dette gjør vi gjennom døgnet-rundt-overvåking av transaksjoner som vi betrakter som mistenkelige. Vi har lang erfaring og gode rutiner i å håndtere eventuelle mistanker om kortbedragerier og vi går raskt inn med forholdsregler for å minimere skadene.

  • Hva skal jeg tenke på når det gjelder sikkerheten i forbindelse med kortet mitt?

    Her er noen punkter det er lurt å ha i tankene når du handler med kort på nettet:

    • Behandle alltid kortet ditt som den verdigjenstanden det er
    • Vær særlig forsiktig med kortet hvis noen krever oppmerksomheten din på en påtrengende måte, for eksempel på et marked eller ved en minibank
    • Gi aldri fra deg PIN-koden din til andre
    • Kontroller alltid beløpet før du godkjenner et kjøp. Når du har tastet inn PIN-koden din, har du godkjent kjøpet
    • Når du får fakturaen, må du kontrollere at beløpene stemmer med kvitteringene dine.
    • Hvis du mister kortet, må du sperre det umiddelbart.
      Ring +47 21 01 50 40 (åpen hele døgnet).
  • Hva er phishing?

    Phishing betyr at bedragere prøver å få tak i sensitiv informasjon, for eksempel via telefon eller e-post. Som oftest blir du som kunde bedt om å oppgi kortnummer og koder. Vi oppfordrer deg til aldri å gi sensitiv informasjon til uvedkommende.


    Husk at vi ikke ber om sensitiv informasjon, som kortnummer eller koder, via e-post eller telefon.

  • Hva er skimming?

    Skimming betyr at bedragere kopierer informasjonen som finnes i magnetstripen på kortet, og lager et falskt kort ved hjelp av denne informasjonen. Koden kan for eksempel fanges opp med skjulte kameraer i nærheten av betalingsterminalen eller minibanken. Derfor er det viktig at du skjuler koden din ved å holde en hånd over tastaturet.

     

    Steder hvor kun chip anvendes, dvs. hvor bare halve kortet stikkes inn i betalingsterminalen, gir ingen muligheter til å lese av magnetstripen, og skimming er derfor ikke mulig.

Den 1. juli 2019 igangsettes gjeldsregisteret i Norge. Formålet med registeret er å åpne for en løsning som gjør at banker og finansforetak raskt skal kunne skaffe seg informasjon om hvor mye forbruksgjeld en kredittsøker har, slik at de kan gjøre en mer korrekt kredittvurdering ved søknad om lån eller kreditt.  Samtidig håper man at bruken av registeret skal bidra til at færre husholdninger i Norge skal havne i økonomiske problemer ved at det tas opp gjeld som i fremtiden ikke kan betjenes. Tidligere har ikke banker og kredittytere hatt full oversikt over kredittsøkers samlede usikrede gjeld ved kredittvurderinger, i behandlingen av lån eller kreditt.

 

Vi har samlet noen spørsmål og svar i forbindelse med dette som vi håper kan være til hjelp.

   

  • Hva er et gjeldsregister?

    Et gjeldsregister er en database eller en spørreportal der opplysninger om usikret gjeld er tilgjengelig. Det er to foretak som har fått konsesjon til å drive gjeldsregister i Norge. Det er Gjeldsregisteret AS (Evry) og Norsk Gjeldsinformasjon AS (Finans Norge). Gjeldsregisteret AS har valgt å samle opplysningene i en database. SEB og SEB Kort har valgt en løsning der informasjon om usikret gjeld hentes fra en portalbasert spørretjeneste som driftes av Norsk Gjeldsinformasjon AS. I denne løsningen hentes opplysninger om registerert gjeld på den personen forespørselen gjelder, direkte fra aktuelle banker eller finansforetak.

  • Hva vises i gjeldsregisteret?

    I registret vises det hvor mye usikret gjeld (typisk forbrukslån og kredittkort) du har, og hvor stor kredittramme du er innvilget på de ulike lån eller kredittkort. Informasjon om nominell rente på de enkelte lån eller kreditter vil også fremgå av registrene. Hvis gjeld er sikret ved pant i eiendel som personen selv ikke eier, vil gjelden anses som usikret og være oppført i registeret. Gjeld knyttet til enkeltmannsforetak vil også være oppført i registrene.

     

    Registeret viser ikke sikret gjeld (som f.eks. boliglån og billån), studielån, betalingsanmerkninger og inkassosaker, og heller ikke gjeld knyttet til kredittkort med firmaansvar.

  • Hvem står oppført i gjeldsregisteret?

    Alle personer i Norge som har usikret gjeld, vil være oppført i gjeldsregisteret.

  • Hvem har tilgang til gjeldsregisteret?

    Foruten deg selv, har banker og finansforetak tilgang til din gjeldsinformasjon. Kredittopplysningsselskapene har tilgang i forbindelse med at de utarbeider kredittopplysninger (herunder kredittscore). Norges Bank, Finanstilsynet og Statistisk sentralbyrå kan også hente ut opplysninger for analyse og statistikk.

  • Hvordan kan jeg finne ut av hvor mye jeg har i usikret gjeld?

    Du kan enkelt logge inn i gjeldsregisteret med BankID på et av disse stedene:

     

    gjeldsregisteret.com (se ID-porten)

     

    norskgjeld.no

  • Opplysningene i gjeldsregisteret stemmer ikke, hva skal jeg gjøre?

    Ta kontakt med den aktuelle banken eller finansforetaket, slik at de kan sjekke hvorfor opplysningene ikke stemmer. Det er disse institusjonene som leverer data til gjeldsregisteret.

  • Hvor fort blir uriktige opplysninger oppdatert?

    Hvis du oppdager en feil i gjeldsregisteret, må du kontakte banken eller finansforetaket for å få dette rettet. I de fleste tilfeller vil endringen vises i registeret i samme dag som feilen er behandlet.

  • Hvor mye kan jeg låne?

    Tommelfinger-regelen som banker og kredittinstitusjoner følger, er at man ikke skal kunne låne mer enn totalt fem ganger inntekten. I tillegg skal du kunne tåle en renteøkning på 5 prosentpoeng.

  • Hva bør jeg gjøre hvis jeg har mange usikrede lån?

    Vi anbefaler deg å se nøye igjennom din økonomiske situasjon, livsfase og forbruksmønster i forhold til hvor mye lån du kan betjene. Har du problemer med å betjene lånene, bør du vurdere å nedbetale eller endre dem.

  • Bør jeg kvitte meg med kredittkort?

    Vi anbefaler deg å se nøye igjennom din økonomiske situasjon, livsfase og forbruksmønster i forhold til hvor mye lån du kan betjene. Har du problemer med å betjene lånene, bør du vurdere å nedbetale eller endre dem.

     

    Med kredittkort har du ikke bare en finansieringsmulighet som gir deg lang nedbetalingstid, men også ofte en trygghet i sikker betaling når du handler på nett, reiseforsikring og ulike rabattavtaler, f.eks på drivstoff, bilvask eller restaurantbesøk. Du må selv vurdere hvilken nytte du har av tjenestene i ditt kredittkort. Husk at det er lurest å betale hele kredittkortfakturaen ved forfall, slik at det ikke påløper renter.

  • Bør jeg redusere kredittrammen på kredittkortene mine?

    Vi anbefaler deg å redusere størrelsen på din kredittramme hvis du ikke benytter den, da kredittrammen vil ha innvirkning på din låneevne. Bruker du kortet ditt i forbindelse med f.eks. ferie hvor bruken varierer, kan det være lurt å beholde rammen som i dag.

Vi trenger viktig informasjon om deg

I forbindelse med tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, må vi jevnlig oppdatere informasjonen vi har om deg.

Har du spørsmål til dette finner du svar her

Skal du oppdatere bedriftens opplysninger?

Les mer og oppdater her

Åpne og stenge kortet ditt for netthandel

Lagre kvitteringene dine i appen vår

Aldri mer kvitteringer på avveie. Med appen vår kan du skanne og lagre kvitteringene dine. Så lett som bare det. Oppdater eller last ned appen nå!

Les mer her

Local currency please!

Når du betaler med kort i utlandet, får du ofte spørsmål om du vil betale i lokal valuta eller norske kroner. Velg lokal valuta! Det tjener du nesten altid på.

Les om flere reisetips

Betal når og hvordan du vil

Nye tekniske løsninger innebærer nye smartere betalingsmetoder, tilpasset behovene dine.

Les mer om digitale betalinger